Vad gör jag om jag har fått en skada på min bil?
Om din bil har en giltig vagnskadegaranti måste skadan anmälas till det försäkringsbolag som handlägger vagnskadegarantin för ditt bilmärke. Du kommer sedan få ett skadebrev skickat till dig med ärendenummer och information om lämplig verkstad. Vid skadeärenden som inte avser bilens vagnskadegaranti anmäler du skadan till det försäkringsbolag som bilen är försäkrad hos. Tänk på att anmäla din skada utan dröjsmål då försäkringsbolag kan avslå ersättningsanspråk om skadeanmälan inkommit senare än 30 dagar från skadetillfället. Oreparerade skador kan leda till onödiga kostnader i förlängningen – det ska du undvika.
Tid för skadebesiktning och eventuell reparation beställer du själv på den verkstad försäkringsbolaget hänvisar till.
Med ALD Release Plus ingår försäkring från LeasePlan Insurance i din leasinghyra. Du anmäler din skada till LeasePlan Insurance genom att fylla i vårt digitala skadeformulär.
Vad gör jag om jag har fått ett stenskott?
Om du uppsöker en verkstad innan skadan blivit för stor, går det ofta att laga stenskottet utan att byta hela rutan. För att laga ett stenskott eller byta en vindruta rekommenderar vi att du vänder dig till Carglass på 08-442 92 40 alternativt www.carglass.se. Om Carglass inte finns på din ort, kan du kontakta närmaste glasmästare.
Stenskott omfattas inte av vagnskadegarantin utan regleras av den vanliga försäkringen. Skadeanmälan görs hos glasmästaren när du lämnar in bilen.
Vad gör jag om bilen inte är körbar?
Om bilen inte är i körbart skick kontaktar du ALD vägassistans på 08-501 123 30 (utomlands +46 501 123 30). Denna finns tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar. Tjänsten är kopplad till SOS som i vissa fall kan ta ut en administrativ kostnad beroende på ärendets karaktär och denna kostnad vidarefaktureras alltid till dig som kund.