FRÅGOR OCH SVAR

Vad är begagnatleasing?
Begagnatleasing är leasing av en begagnad bil, i vårt fall vår produkt ALD Release som är tillgänglig för både företag och privatpersoner samt i två olika leasingformat; ALD Release Basic och ALD Release Plus.

 

Vad innebär en begagnad bil? 
Med ALD Release leasar du en bil som inte är fabriksny, vilket innebär att bilen kan ha ett visst slitage och prestanda kan ha påverkats. Gemensamt för alla ALD Release-bilar är dock att de är noga utvalda bland återlämnade leasingbilar, i gott skick med komplett servicehistorik.

 

Vad är skillnaden på ALD Release Basic och ALD Release Plus?
ALD Release Basic innehåller endast bil samt avtalade mil per år.

ALD Release Plus innehåller förutom bil, som du kan köra avtalade mil per år, även försäkring, nya däck vid normalt slitage, däckskifte, besiktning, service och reparationer (vid normalt slitage). Alla bilrelaterade kostnader samlade på en månadsfaktura inklusive administration av andra bilrelaterade kostnader som t.ex. trängselskatter.

Oavsett om du väljer ALD Release Basic eller ALD Release Plus, behöver du bara återlämna bilen när avtalet går ut . Du behöver inte tänka på bilens andrahandsvärde utan kan istället välja ut din nästa Release-bil. Du som kund behöver alltså inte oroa dig för utvecklingen på begagnatmarknaden under kontraktstiden

 

Vilka får köra bilen?
Det är upp till dig som leasingtagare att avgöra vilka som får köra bilen du leasar, dock finns det en extra självrisk för personer under 24 år. Du är fri att låna ut bilen till vänner och familj, men det är alltid du som leasingtagare som ansvarar för bilen.

 

Vilken är den kortaste tiden att teckna kontrakt på?
Leasingavtalet tecknas på 24 månader eller längre, fri uppsägning efter 12 månader.

 

Vad händer om jag vill säga upp kontraktet innan 12 månader?
Du har 30 dagars uppsägningstid och 30% av kvarstående leasinghyra (till månad 12) tas ut som uppsägningsavgift.

För att säga upp avtalet ska du skicka en skriftlig uppsägning till customercare.se@aldautomotive.com innehållande information om registreringsnummer, ditt namn och från vilket datum som du säger upp avtalet. Du kommer då få en länk till ett återlämningsformulär som du också ska fylla i och skicka in.

 

Vad händer om jag vill säga upp kontraktet efter 12 månader?
Du har 30 dagars uppsägningstid, ingen uppsägningsavgift tas ut.

 

Vad ingår i den fasta månadskostnaden?
I ALD Release Basic ingår:

  • Bil
  • 1000 mil per år (går att utöka till 2000 och 3000 mil per år)
  • Fri uppsägning efter 12 månader

 

I ALD Release Plus ingår:

  • Leasinghyra inkl. driftsavtal, försäkring, besiktning, service och reparationer vid normalt slitage samt slitdelar
  • Sommar- och vinterdäck inkl. säsongskiften
  • 1000 mil per år (går att utöka till 2000 och 3000 mil per år).
  • Fri uppsägning efter 12 månader
  • Alla bilrelaterade kostnader samlade på en månadsfaktura inklusive administration av andra bilrelaterade kostnader, som t.ex. trängselskatter

Oavsett om du väljer ALD Release Basic eller ALD Release Plus, behöver du bara återlämna bilen när avtalet går ut. Du behöver inte tänka på bilens andrahandsvärde eller oroa dig för utvecklingen på begagnatmarknaden under kontraktstiden.

 

Hur många mil får jag köra per år?
Det avtalas vid kontraktsstart. Det ingår 1000 mil per år, men du kan även teckna avtal om 2000 eller 3000 mil per år. Eventuella övermil debiteras vid återlämning om 10 kr inklusive moms.

 

Kan jag köpa till extramil under pågående kontrakt?
Du kan inte köpa extramil under pågående kontrakt. Det är mest fördelaktigt att köpa extramil vid uppstart av kontrakt och dessutom blir kostnaden fördelad på din månadsfaktura. Be din säljare om offert på den sträcka du beräknar köra per år. Eventuella övermil vid återlämning kostar 10 kr/mil inkl moms.

 

I vilket skick ska bilen vara när den lämnas tillbaka?
Bilen ska lämnas tillbaka i ett sådant skick som man kan vänta sig av en bil som har underhållits och vårdats med omsorg under hela avtalstiden. Det innebär till exempel att den ska ha servats i enlighet med av tillverkaren angivna serviceintervall, ha all utrustning intakt och vara fri från skador. Om bilen har utsatts för onormalt slitage kan du behöva betala en ersättning för detta när bilen lämnas tillbaka.

 

Din första faktura
Din första faktura kommer att omfatta perioden från den dag bilen levereras till och med hela månaden efter faktureringsmånaden eftersom leasing faktureras i förskott. Det innebär att första fakturan alltid omfattar minst två månader.

 

Kan jag byta bil under kontraktstiden?
Nej, inte innan 12 månader (utan uppsägningsavgift). Efter 12 månader har du fri uppsägning och kan i praktiken säga upp och teckna ett nytt avtal.

 

Vilka bilar kan jag leasa?
Samtliga som publiceras på aldbil.se och har en grön priskylt med ett månadspris publicerat

 

Kan jag köpa loss min ALD Release-bil?
Ja, utköpspris sätts till det marknadspris som ALD Automotive bedömer vid förfrågan.

 

Vad gör jag när det är dags för besiktning? 
ALD Release Basic: i registreringsbeviset står bilens aktuella besiktningsperiod. Du ansvarar själv för att boka och betala besiktning samt följa upp eventuella åtgärder så att bilen alltid är laglig att framföra.

ALD Release Plus: i god tid innan det är dags att besikta din bil kommer du att få information om att det är dags att besikta din bil. Du väljer själv en station och tid som passar dig. Vi som leasinggivare står för besiktningskostnaden.

 

Vad gör jag när det är dags för service? 
För ALD Release Basic: När bilen indikerar service kontaktar du en för bilmärket auktoriserad verkstad som utför service på bilen. Du bekostar själv servicen på bilen. OBS! Det är viktigt att servicen utförs i rätt tid enligt bilens serviceplan för att bilens garantier ska gälla. Utebliven service eller för sent utförd service leder till onödiga kostnader vid återlämning.

För ALD Release Plus: När bilen indikerar service kontaktar du en för bilmärket auktoriserad verkstad som utför service på bilen. Du betalar inget för detta utan det ingår i din hyra för bilen. OBS! Det är viktigt att servicen utförs i rätt tid enligt bilens serviceplan för att undvika att fel uppstår samt att Utebliven service eller för sent utförd service leder till onödiga kostnader vid återlämning.

 

Säsongskifte och däckslitage 
För ALD Release Basic: Du ombesörjer och bekostar själv inköp och säsongskifte av dina däck, samt ansvarar för att däcken uppfyller gällande krav på skick och mönsterdjup.

För ALD Release Plus: I ditt leasingkontrakt ingår säsongskifte av dina däck samt även nya däck efter normalt slitage. Kontakta någon av våra samarbetspartners (se nedan) när det är dags att byta till vinter-/sommarhjul eller när däcken är slitna.

Våra däcksamarbetspartners 

 

Däckia 

0771-777 888

www.dackia.se

 

DäckTeam 

www.dackteam.se

 

First Stop 
070-303 68 80
www.myfirststop.se

DäckPartner 
08-36 94 10
www.dackpartner.se

 

Euromaster 
0771-829 829
www.euromaster.se

 

Vianor 
0771-16 33 33
www.vianor.se

 

 

Finns ingen av våra samarbetspartners på din ort ber vi dig att kontakta vårt Customer Care team på 08-501 122 20 eller customercare.se@aldautomotive.com för anvisning till annan däckleverantör.

 

Vad händer om jag får tekniska problem med bilen? 
Om det uppstår något problem med bilen eller om du har frågor rörande bilen vänder du dig till vårt Customer Care team på 08-501 122 20 eller customercare.se@aldautomotive.com.

 

Vad gör jag om jag mot förmodan får en skada på bilen? 
ALD Release Basic:
Om det händer vänder du dig till försäkringsbolaget bilen är försäkrad i, de kan hänvisa dig till en auktoriserad verkstad för att åtgärda skadan så fort som möjligt. Tid för eventuell reparation beställer du själv så snart du fått ett godkännande eller skadenummer från försäkringsbolaget.

Om bilen har giltig vagnskadegaranti måste eventuella reparationer utföras på en auktoriserad märkesverkstad. Vagnskadegaranti är den nybilsgaranti för personbilar som ges av bilmärkets svenska generalagent och som oftast gäller i 36 månader från det att bilen köptes ny första gången. I dessa ärenden kan du få ett skadebrev både från ditt valda försäkringsbolag och bilmärkets försäkringsbolag. Vid alla skadeärenden informerar försäkringsbolaget dig om lämplig verkstad. Tänk på att anmäla din skada inom 30 dagar från skadetillfället då försäkringsbolag kan neka ersättning om skadeanmälan kommer in för sent.

Oreparerade skador kan leda till onödiga kostnader i förlängningen – det ska du undvika.

ALD Release Plus:
Om det händer gör du en skadeanmälan till Moderna Försäkringar (del av Trygg-Hansa, försäkringsgivare är Trygg-Hansa Försäkring filial, filial till Tryg Forsikring A/S) på deras hemsida, de återkommer sen till dig med ett skadebrev som innehåller skadans ärendenummer. Du som är företagskund kan även göra en skadeanmälan i My ALD under menyn Bil – Försäkringar.

Vid en skada som avser bilens vagnskadegaranti skickar Moderna Försäkringar din anmälan till det försäkringsbolag som handlägger vagnskadegarantin för ditt bilmärke. Vagnskadegaranti är den nybilsgaranti för personbilar som ges av bilmärkets svenska generalagent och som oftast gäller i 36 månader från det att bilen köptes ny första gången. I dessa ärenden kan du få ett skadebrev både från Moderna Försäkringar och bilmärkets försäkringsbolag.

Efter ett godkännande och erhållet ärendenummer bokar du tid för skadebesiktning och reparation på den verkstaden försäkringsbolaget hänvisar till. Information om verkstad finns på skadebrevet.

Tänk på att anmäla din skada utan dröjsmål då försäkringsbolag kan avslå ersättningsanspråk om skadeanmälan inkommit senare än 30 dagar från skadetillfället.

Oreparerade skador kan leda till onödiga kostnader i förlängningen – det ska du undvika.

 

Om skadan är kopplad till ett försäkringsärende, vad gör jag då? 
ALD Release Basic: kontakta det försäkringsbolag som bilen är försäkrad i. I ALD Release Basic ingår ingen försäkring utan du som kund väljer själv vilket bolag du vill teckna försäkring hos.

ALD Release Plus inkluderar försäkring från Moderna Försäkringar dit du vänder du dig i dessa fall. Moderna försäkring når du på 077-570 10 10.

 

Vägassistans
Om bilen inte är i körbart skick kontakta ALD vägassistans på 08-501 123 30 (utomlands +46 8 501 123 30). Denna finns tillgänglig dygnet runt, årets alla dagar. Tjänsten är kopplad till SOS som i vissa fall kan ta ut en administrativ kostnad beroende på ärendets karaktär, denna kostnad vidarefaktureras alltid till dig som kund.

 

Vad gör jag om jag får ett stenskott? 
Om du uppsöker en verkstad innan skadan blivit för stor, går det ofta att laga stenskottet utan att byta hela rutan. För att laga ett stenskott eller byta en vindruta rekommenderar vi att du vänder dig till Ryds glas på 0771-116 100 eller www.rydsbilglas.se.

 

Går det att överlåta kontraktet till någon annan under kontraktstiden? 
Nej, ALD tillåter inte överlåtelse av Release till annan part under kontraktstiden.

 

Vilka villkor gäller?
Du hittar samtliga villkor här.